_

Bezpieczenstwo

Bądź na bieżąco – sprawdź przed czym ostrzegamy!

Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które regularnie zamieszczane są na stronie:

www.sgb.pl/komunikaty-o-bezpieczenstwie 

 

Pamiętaj!

Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z Bankiem.

 

Bezpieczna bankowość internetowa – poznaj najważniejsze zasady

  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku.
  • Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych oraz swojego loginu i hasła bankowego na niezaufanych stronach internetowych.
  • Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów.
  • Zadbaj o bezpieczne hasła – skomplikowane, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
  • Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
  • Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
  • Cyklicznie zmieniaj hasła logowania do bankowości internetowej.
  • Skonfiguruj dwuskładnikowe uwierzytelnienie przy każdej próbie zalogowania do konta internetowego.
  • Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
  • Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
  • Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
  • Pamiętaj, aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
  • Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.
  • W przypadku próby nieautoryzowanego dostępu, wszystkie kanały dostępu można zablokować, wysyłając SMS o treści BW#Identyfikator#PESEL, gdzie Identyfikator to login do Bankowości Elektronicznej, na numer telefonu 511442946.

 

Bezpieczny komputer i telefon – poznaj najważniejsze zasady

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
  • Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym/antymalware.
  • Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł.
  • Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera.
  • Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
  • Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
  • W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku.

 

Bezpieczne kontakty przez internet i telefon – poznaj najważniejsze zasady

  • Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Zanim zrobisz to, do czego Cię namawia, skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która ją wysłała.
  • Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
  • Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
  • Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
  • Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie lub poproś o autoryzację próby kontaktu w Aplikacji Mobilnej Nasz Bank. Zwróć też uwagę za kogo podaje się przedstawiciel banku – pracownicy działu bezpieczeństwa nie zajmują się kontaktem z klientami. Mogą natomiast kontaktować się z Tobą pracownicy naszej infolinii, np. aby potwierdzić transakcje bankowe z Twojego konta.
  • Pamiętaj też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o: podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji oraz instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
  • Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
  • Kupujesz w nowym sklepie? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
  • Chroń dane swojej karty: jej numer, kod CVV, datę ważności. Nie udostępniaj ich nikomu!
  • Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN-u.
  • Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej Nasz Bank lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku. Dowiedz się więcej o 3D Secure.
  • Jeśli sprzedajesz coś przez platformę zakupową (np. OLX, Vinted, Allegro Lokalnie), a zainteresowana osoba kontaktuje się z Tobą np. przez komunikator Whatsapp i przesyła link do strony, na której masz podać dane karty płatniczej lub kod BLIK – nie rób tego. Najlepiej w ogóle nie wchodź w link.

 

Czym są klucze U2F?

Sprzętowe klucze zabezpieczające (U2F) to małe urządzenia, wyglądem przypominające pendrive, dające szerokie możliwości silnego uwierzytelniania stosowane do autoryzacji dostępu do konta bankowego. Specjaliści od bezpieczeństwa uznają je za najlepszy sposób na zmniejszenie ryzyka ataków cyberprzestępców, odporne na phishing (gdy złodziejom udaje się przejąć login i hasło do konta).
Klucze U2F są niewielkie, poręczne i łatwe w użyciu. Z tego względu można zawsze nosić je przy sobie, a ich obsługa zajmuje tylko kilka sekund. Sprzętowy klucz bezpieczeństwa nie magazynuje przy tym żadnych danych. To jedyna metoda dwuetapowego uwierzytelnienia, której nie da się wyłudzić i najlepszy sposób by zadbać o bezpieczeństwo i prywatność. Jeśli użytkownik znajduje się na fałszywej stronie, klucz zabezpieczeń to wykryje i nie poda danych potrzebnych do zalogowania. Przełomowe rozwiązanie wprowadzone przez firmę NOVUM rozpoczyna nową erę bezpieczeństwa w bankowości.

Zalety korzystania z kluczy U2F:

  • Niezawodność, łatwość i wygoda użycia – klucze są bardzo poręczne i małe, dlatego zawsze możesz mieć je przy sobie. Samo ich użycie zajmuje zaledwie kilka chwil. Dodatkowo zapewniają najprostszy i najbardziej niezawodny sposób uwierzytelniania, który nie wymaga baterii ani połączenia sieciowego.
  • Bezpieczeństwo – klucze nie magazynują danych, więc nawet jeśli go zgubisz to nic się nie stanie, Twoje dane nadal będą bezpieczne – wystarczy, że kupisz nowy egzemplarz.
  • Pełna ochrona – obecnie to jedyna metoda, która daje stuprocentową ochronę przed phishingiem. Dlatego warto weryfikować swoją tożsamość za pomocą klucza w bankowości elektronicznej i we wszystkich serwisach, mediach społecznościowych i aplikacjach mobilnych, w których działa dwustopniowa weryfikacja i które umożliwiają zalogowanie się w ten sposób.
  • Uniwersalność – jeden klucz możesz połączyć z kilkoma różnymi serwisami i logować się za jego pośrednictwem na wszystkich swoich urządzeniach.

 

Dowiedz się więcej o metodach, z których najczęściej korzystają oszuści

więcej

_

 
Masz pytanie?